TFeri.hu

Beviteli eszközök: joystick és társai PDF Nyomtatás E-mail
  
Tartalomjegyzék
Beviteli eszközök: joystick és társai
Kormány
gamepad
Dance mat
Zárás
Minden oldal

Beviteli eszközök: botkormány, gamepad és társai

modern joystick

A botkormány (eredeti angol néven: joystick) adatbeviteli eszköz, amelyet PC-ken főleg a játékoknál használnak, de sokkal jobb felvevőpiacot jelentenek a konzolgépek. Alkalmazási területe főleg a repülős-, illetve a 3D-s mászkálós játékok. A botkormányon általában 1-2 gomb van, ami többnyire vezérelhető. Ezzel lehet például tüzelni, fegyvert váltani vagy bármi más műveletet végrehajtani. A számítógépes (játék-) alkalmazásokon kívül joystick-et használnak a daruk, teherautók, automata felderítő járművek, kerekesszékek, térfigyelő kamerák és még számtalan eszköz. Egyes mobiltelefonoknál is előfordulhat, mint navigációs segédeszköz. (Képen: Genius MetalStrike 3D Joystick; kép eredetije: http://www.mobilx.hu/gamer/jatekvezerlok/genius-metalstrike-3d-joystick.html)

A botkormány története:

A kéttengelyes botkormányt C.B.Mirick szabadalmaztatta az Egyesült Államok Tengerészeti Kutató Laboratóriumában még 1926-ban. A labor tervei szerint az eszköz kifejezetten alkalmas volt az egyre gyorsabban fejlődő hadi- és polgári repülés céljaira, de főleg a pilóta nélküli robotrepülőgépeknél látták a fő alkalmazási területet. A náci Német Birodalom is kifejlesztett egy botkormányt 1944 körül elsősorban a német bombázók és a rakétarendszer számára. Ez a fejlesztés Peenemündében készült a német rakétaprogram keretében a V-2-es rakéták és a legelső föld-levegő rakéták mellett.

 

A II. világháború után főleg a rádió-távirányításos modellrepülősök használták a botkormányt a repülőjük távvezérlésére, például a Phill Kraft cég által 1964-ben gyártott Kwik Fly rendszer. A későbbiekben megszűnt Kraft cég fontos botkormány-beszállítója lett a fontosabb számítástechnikai cégeknek. A botkormány legelső modellrepülőkön kívüli felhasználása 1963-ból az önálló motorral rendelkező Permobil kerekesszék lett. Ekkoriban a NASA is kísérletezett botkormány-szerű megoldásokkal az Apolló-program Holdra szállásai keretében, pl.: Holdkomp, leszálló egység, holdjáró, stb.

A botkormány forradalmát a modern repülőgépek (pl.: Airbus, Boeing) 1980-as évekbeli megjelenése hozta, mivel akkoriban lett a legfőbb repülésirányító vezérlőegység a botkormány. Fontosabb felhasználási területet a katonai repülés jelentette, ahol a botkormány kiemelt jelentőséget kapott a vadászgépek irányításában.

Pilótafülke botkormánnyal

(Képen: vadászgép pilótafülkéje a botkormánnyal; kép eredetije:
http://www.flightglobal.com/airspace/media/agamemnon/images/439/m-346-cockpit.jpg)

A számítástechnika civil körben való elterjedésével kezdődött meg a játékok forradalma is. A legelső repülős játékok még nagyon kezdetleges grafikai tulajdonságokkal bírtak, de már a jobb irányítás kedvéért lehetett hozzájuk kezdetleges botkormányt csatlakoztatni. Ahogy a játékok egyre jobbak lettek, úgy javult a játékot vezérlő botkormány minősége. A kezdeti (1970-es évek), csak a 4 alapirányban érzékelni képes szerkezetek helyett megjelentek a körkörös érzékelővel felszerelt, immáron finom mozgatást is érzékelni képes botkormányok is (1980-as évek vége). A '90-es évek közepén megjelentek az elérhető árú erővisszahatós (Force Feedback) botkormányok, ahol immáron a rázkódás, illetve a repülő forgásából adódó erővisszahatás is érvényesül. A kezdeti 1-2 gomb helyett immáron tucatnyi kisebb-nagyobb gomb nyomkodható a botkormányokon, melyek a „fotelpilóták” minél nagyobb kényelmét szolgálják.

Bár a botkormányok eladása sohasem lett óriási kasszasiker, de a megszállott játékosok mindig is hajlandóak voltak és vélhetően lesznek is komoly összegeket kiadni ezért a kiegészítőért. Csatlakozás tekintetében az USB lett a meghatározó, mivel minden egyéb lehetőség gyakorlatilag kiszorult a piacról.

Bár a PC-ken mindig is voltak repülős játékok, de a piac egyre nagyobb szeletét vették át a direkt játékgépek, illetve a konzolok. Mivel itt fontos a minél jobb játék-élmény, ezért általában az itteni eszközök ára is több, mint a PC-s társaiké. Ráadásul a konzolok esetén a vezérlőkön is gyakran megjelent 1-2 botkormány a jobb irányíthatóság kedvéért.

Logitech joystick

(Képen: Logitech Extreme 3D Pro; Kép eredetije: http://www.fotelpilota.hu/joystickok-gyors-szemleje/)



 
Ulti Clocks content

Hirdetés