TFeri.hu

A C++ nyelv alapjai 1. rész - Legelső futtatás PDF Nyomtatás E-mail
  
Tartalomjegyzék
A C++ nyelv alapjai 1. rész
Legelső futtatás
Hello, world!
Minden oldal

 

2. fejezet: Legelső futtatás

C++ logoTöbb programmal ellentétben a CodeBlocks nem tesz ki ikont az asztalra, így a Start menüben kell megkeresnünk a helyét. Ez Win7-es rendszerekben nem túl bonyolult, de a régebbi verziók esetén is csak 1-2 kattintással lesz több. Szóval, a bal oldali ikont kell megtalálni!

Legelső futtatásnál nem a máskor megszokott képernyő fogad, hanem a CodeBlocks igyekszik érzékelni a környezetét. Ez általában problémamentesen sikerül is, mint a következő ábrán is látható.

 

C++ 1. futtatás #1

Ez után a teljes képernyő nyílik meg, ami első pillanatra elég bonyolultnak látszik, de nem kell tőle megijedni!

C++ képernyő 1

Először is be kell zárni a napi tippet (de érdemes meghagyni!), majd a bal oldalon kellemetlenkedő „Scripting console”-t is le lehet csukni.
A tényleges munka előtt felbukkan a fájl-asszociációs ablak is:

C++ file associations

Ezt egyetlen „OK”-kattintással el tudjuk hallgattatni. Így már végre megkaptuk a főablakot, melynek főbb részei a következők:
- Az ablak tetején látható menürendszer és ikonok.
- A bal oldalon helyet foglaló „Management” ablak, benne három egymás melletti füllel. Leggyakrabban a jelenleg is aktív „Projects” fület fogjuk használni
- Az ablak legalján helyet foglaló „Log & others”, ahová minden apróbb, de annál fontosabb megjegyzést ír ki a fordító.
- Az ablak nagy részét kitevő fül, mely jelenleg a „Start here” nevet kapta. Ebben látjuk a következőket:

C++ képernyő 2

A tényleges munkát legelőször a „Create a new project” feliratra kattintással tudjuk elkezdeni.
Itt a következő fontos ablak fogad:

C++ képernyő 3

A pirossal bekarikázott ikonra kell kattintani – ezzel tudunk egyszerű szöveges alkalmazásokat készíteni. A következő ablakon tovább kell lépni a „Next” gombbal.

C++ képernyő 4

Ki kell választani a C++ nyelvet – ez az alapértelmezett, majd megint a „Next” gomb.

C++ képernyő 5

Itt meg kell adni a leendő projekt nevét. Nem feltétlenül jó, ha nem angol nevet választunk. A lényeg, hogy ne legyen benne ékezet, üres hely, stb. Ez most legyen „proba”! Továbblépés a szokásos „Next” gombbal.

C++ képernyő 6

Itt már csak a fordítót kell kiválasztani. Az alapértelmezett kiváló lesz! Ez után viszont a főablak legnagyobb meglepetésre kiürül. Viszont a bal oldalon megjelenik egy pár új bejegyzés:

C++ képernyő 7

Ahogy a piros nyíl is mutatja, a Workspace\proba\Sources-ra kell kattintani. Ekkor megjelenik a main.cpp a bal oldalon. Itt a man.cpp előtti kis ikonra kattintva lehet továbblépni, így végre megjelenik az alapértelmezett „Helló, world” program!

C++ képernyő 8

 



 
Ulti Clocks content

Hirdetés