Web 2.0
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Web 2.0 (és 3.0)
A web 2.0 (vagy webkettő) mindazon második generációs internetes szolgáltatások gyűjtőneve, amelyek a közösségre, és/vagy a tartalommegosztásra épülnek. A felhasználók maguk készítik a tartalmat vagy megosztják egymás információit. A hagyományos weblapok standard tartalmai csak a szolgáltató nyújtotta, de itt a szolgáltató csak magát a laza keretet adja (valamint a kinézetet, a design-t), annak feltöltéséről már a felhasználók maguk gondoskodnak. Ezen új-generációs portálok egyaránt a felhasználók kommunikációját-kapcsolatrendszerét veszik célba. Legegyszerűbb megvalósítása hazánkban: https://index.hu/velemeny, illetve https://blog.hu/dashboard. Nemzetközi viszonylatban: https://www.facebook.com/, illetve https://www.youtube.com/.
NFT – a digitális művészet egy új formája
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: NFT – a digitális művészet egy új formája
A „non-fungible token” magyar fordítása körülbelül: nem helyettesíthető token. Értelme: egy olyan egyedi azonosítóval rendelkező digitális alkotás, ami csak igen korlátozott példányszámban hozzáférhető (csak néhány, rögzített példány létezik vagy akár teljesen egyedi) és a tulajdonosa egyértelműen rögzítve van.
Hagyományos pénzek vagy kriptovaluták esetén simán ki lehet cserélni egymással két egységet. Például két darab 1000 Ft-os értéke pontosan ugyanannyi és egymással tökéletesen helyettesíthető. Ugyanaz a helyzet két Bitcoin-nal is. Ám két NFT esetén már más a helyzet, mert mint az a nevében is benne van, ezek nem helyettesíthetőek, hiszen egymástól eltérő, egyedi dolgokat képviselnek.
Ezt az azonosítót a kriptovalutákhoz hasonlóan egy digitális blokkláncon keresztül tárolják. Maguk az NFT-k lehetnek digitális rajzok (JPG/PNG/GIF vagy egyéb), fényképek, zeneművek, hangok vagy bármilyen digitális alkotás. Az NFT-k létrehozásához nem kell különleges engedély, mivel azt lényegében bárki létre tudja hozni. Maga az alap-alkotás simán létrehozható bármilyen digitális eszközzel, majd abból egy megfelelő eljárás segítségével lehet szerzői jogokat, illetve tulajdonjogokat hozzárendelni. Nagy vonalakban így készül az NFT.
Letöltés az internetről
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Letöltés az internetről
Bár mostanában minden az állandó internet-kapcsolatról szól, de vannak helyzetek, amikor éppen nem érhető el az internet, vagy esetleg hirtelen stabilan kellene valami film vagy zeneszám. Erre szeretnék egy-két ötletet adni.
A legegyszerűbb helyzet, ha már böngészés közben valamelyik oldal felajánlja a letöltési lehetőséget. Ez persze meglehetősen ritka, de néha előfordul! Általában programokat, alkalmazásokat lehet letölteni. Például ilyen oldalak a következők:
- https://www.filehippo.com/
- http://letoltokozpont.hu/
- http://letoltes.prim.hu/
- http://www.szoftverbazis.hu/
- https://tferi.hu/letoltesek - Ez itt a reklám helye! ;-)
Azért arra vigyázni kell, hogy ne töltsünk le vírusokat, illetve egyéb kártevőket. Nagyon fontos, hogy minden letöltött fájlt ellenőrizzünk a vírusirtóval! Bár a fent felsorolt oldalak mind megbízható források!
Digitális oktatás eszközei
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Digitális oktatás eszközei
Jelen cikkem első verzióját 2020. szeptember elején írtam, amikor a koronavírus 2. hulláma felfutóban volt. A következő frissítést 2021. március közepén írtam, amikor az összes középiskola immár négy hónapja zárva volt. Technikumban tanítok, így a szakképzési centrumom kérésére összeszedtem a digitális oktatás lehetséges eszközeit, illetve lehetőségeit. Ennek nyomán írom ezt a cikket is.
A jelenlegi frissítést 2021.december végén írom amikor a tanév eddigi része kisebb-nagyobb döccenőkkel, de lezárás-mentesen lement.
Szeretném kihangsúlyozni, hogy ez a felsorolás messze nem teljes és középiskolai matematika-fizika-informatika tanár szemszögéből írom. A felsoroltak döntő többségét ki is próbáltam, illetve használom jó magam is. Saját osztályom informatika szakos, de tanítok építészeket, illetve rendészet szakosokat is. A diákok között vannak tehetségesek, átlagos képességűek, illetve gyengék is. Iskolámban a diákok 50-70 %-a bejáró igen vegyes szülői háttérrel. Tehát jöjjön az ötlethalmaz, amelyhez szeretnék továbbra is kérni véleményeket, illetve javaslatokat is! (Megj.: a képek forrásai a feltüntetett honlapok.)
- E-Kréta: Gyorsasága és elterjedtsége miatt célszerű használni. de sajnos jelenlegi kiépítettségében nem bírja a csúcsra járatást, valamint többször nem elérhető. Az újabb lezárás óta jól látható, hogy bár a funkciók bővültek, de a hozzá kapcsolódó szerverkapacitás és sávszélesség köszönő viszonyban sincs a realitásokkal. Hiba, hogy nem lehet változatos anyagokat, illetve fórumokat létrehozni és fenntartani az E-Krétán keresztül, illetve nehézkes az adminisztrációja. (Példa: telefonon a tanári adminisztrációs felület kb. használhatatlan!) Sok diák és szülő számára nem rokonszenves, így mindenképpen szükség van alternatív megoldásokra.
Örök optimista vagyok, így néha elképzelem, hogy minden teremben van működő és elég gyors internet, továbbá mindenhol ott az előkészített, használható tablet és mindenhol van legalább egy projektor (nem is merek gondolni digitális táblákra!) Aztán sajnos felébredek a magyar rögvalóságra és viszem az órára a hagyományos krétámat...
Tanári szempontból az órákat és a hiányzókat elég gördülékenyen lehet beírni az elektronikus napló részbe, de sajnos ez sem bírja mindig az országos szintű csúcsra járatást. Az e-ügyintézés modulban üzeneteket lehet írni/olvasni, valamint kérdőíveket kitöltetni; ha éppen nem omlik össze a rendszer. Az utóbbi aránylag könnyen adminisztrálható (tanári szempontból), de azért még van benne figyelmetlenségből adódó hiba. Az üzenetek hasznosak, mert itt azonnal a megfelelő célcsoportnak lehet írni (pl. saját osztályba járó diákok szüleinek). Ráadásul a szülők ide (is) feltölthetik gyermekeik igazolását, de ezt a funkciót jelenleg még kevesen használják. Más téma a Digitális Kollaborációs Tér, röviden: DKT. Itt eleve létre van hozva mindenkinek az osztályonkénti/csoportonkénti munkatere, ahol minden egyes beírt óra látható és a bejáratott üzenőfal mellett lehetőség van órai feladatok, valamint házik kiadására is. Eddig olyan, mint a Google Classroom. Amiben viszont jobb: lehetőség van digitális óra tartására feltéve, hogy a tanár gépén van jól működő webkamera és mikrofon. Ebbe diákok is aktívan bekapcsolódhatnak. Ez így olyan, mint a Zoom. Ami gond: a rendszer rettenetesen instabil és igen gyakran összeomlik. Nekem pl. délelőttönként gyakran vagy nem kapcsolódik, vagy hibajelzéssel kilép. Bár erősödik a rendszer, de még csak ritkán használható gördülékenyen. Az ötlet jó, de a megvalósítás csapnivaló! Ami további komoly gond: jelen állás szerint csak a tanár webkameráját lehet látni, nem pedig a tanári monitoron lévő képet. Nekem, mint matematika szakosnak ez alapvető fontosságú lenne. (Lásd: Discord) A szolgáltatás ingyenes és minden diák számára kötelező. Hátrány: a szülők egy részének a hozzáférését a gyerekeik kezelik, így a szülők számára elküldött levelek nem biztosan érik el a célcsoportot. A rendszert folyamatosan bővítgetik és ez nem mindig jár sikerrel. Elméletileg böngésző-független, de gyakorlatilag legjobban MS Edge alatt működik, valamint egész jól megbirkózik a G. Chrome böngészővel is. Sajnos jelen állapotában a DKT nem képes IOS Safari alatti működésre. Ekkora és ilyen sokak által kötelezően használt rendszernél alapkövetelmény lenne, hogy minden bővítés éjszaka és percek alatt történjen meg úgy, hogy másnap reggel minden gördülékenyen menjen. Ez sajnos nem valósul meg! Magát a rendszert (nem bevallottan) elsősorban a pedagógusok ellenőrzésére hozták létre, hiszen pár kattintással ellenőrizhető a tanár által adott jegyek mennyisége, milyensége és változatossága (ESL modul), valamint könnyedén hozzáférhető számos szebbnél szebb statisztika is (Fókusz modul). Létezik Tananyagtár, valamint Iskolaőr modul is, de ezek jelen verzió szerint nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött elvárásokat. Mendemondák szerint ez alapján (is) akarják ellenőrizni a tanári munkát, de ez véleményem szerint a modulok jelenlegi igen halovány működése tükrében a vicc-kategóriába tartozik! Cím: iskolánként változó.
- NKP.hu: Ha már az állami anyagoknál tartunk, akkor meglepően használhatóak a tankönyvek digitális verziói. Szinte minden évfolyamon elég sok tantárgyból megtalálhatók a tankönyvek, melyek eredeti tartalmát digitális feladatok egészítik ki. A meglévő feladatok mellett lehet gyártani újakat is több feladatmotor segítségével. Ami technikumok számára viszont probléma: a szakmai tantárgyak egyáltalán nincsenek feldolgozva. Köszönet a kiegészítésért a beküldőnek! Cím: https://www.nkp.hu/
- Google Classroom: egyszerű használhatósága, könnyű adminisztrációja, valamint multiplatformos támogatottsága igen használhatóvá teszi. Mindezek mellett csaknem minden diáknak/szülőnek/pedagógusnak GMail-es címe van, így megszokták ezt a környezetet. Sok különféle anyagot, dokumentumot, linket lehet felrakni a felületre, valamint számos kommunikációs lehetőséget is lehetővé tesz. Könnyen használható (tan)anyagok és feladatlapok kiosztására; jól láthatók a kapcsolódó személyek, valamint figyeli a kiosztott feladatlapok beadási határidejét is. Azt is jelzi, hogy ki adta be időben és ki késett. Az érdemjegyek is jól adminisztrálhatóak. Soha nincsen elérési problémája, hiszen a lezárások idején is kiválóan vizsgázott. Telepítést nem igényel, simán használható böngészőben. Nem igényel komoly sávszélességet. A szolgáltatás ingyenes és igen népszerű. Iskolánkban elsődlegesen ezt a platformot használjuk, ha az E-Kréta nem megy megfelelően, ami sajnos elég gyakori. További előny: a Google Drive-val való teljes harmonizáció. Cím: https://classroom.google.com/ Megjegyzés: Az E-Kréta DKT-ben lévő munkaterei érezhetően a G. Classroomra "hajaznak", de ott még messze nem stabil sem a kapcsolat, sem a sávszélesség.
- Google Meet: Az egyik legjobb és talán legkönnyebben használható (videós) csevegő alkalmazás. Elődje: Hangouts. A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges egy GMail-es cím, ami szinte mindenkinek van. A videókonferenciához már aránylag kis sávszélesség is elegendő, akár telefonról is használható. Ha bármilyen okból akadozik a képátvitel, akkor érdemes csak a hangra koncentrálni és a képet „lelőni”, mivel így is simán megy a rendszer. Még leterheltebb internet esetén sima chat-re is kiválóan alkalmas. Stabil, mindig jó és megbízható alkalmazás, amely telepítést sem igényel. Gond: néhány tucat felhasználó esetén már akadozhat a szolgáltatás, de ez nem jellemző. Cím: https://meet.google.com/.
Miért rossz a mobil?
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Miért rossz a mobil? És miért nem az?
A címben szereplő kérdésről tartottam pár előadást saját iskolámban a 2021 őszi projekthét alkalmával. A témához az alábbi cikket vettem alapul: https://qubit.hu/2020/02/24/a-kozossegi-media-komoly-hatassal-van-a-gyerekek-mentalis-egeszsegere-akar-hasznaljak-akar-nem
Véleményem szerint a téma olyan szerteágazó, hogy megérdemel egy önálló cikket. Íme a vitaindító írás!
(Kép eredetije: https://news.psu.edu/story/429985/2016/10/04/research/withshare-app-builds-connected-community-through-shared-activities)
Az elmúlt években több tanulmány is foglalkozott az okostelefon- és közösségimédia-használat boomjának a mentális egészségre gyakorolt hatásaival.
Egyes kutatások szerint a kamaszkori depresszió és szorongás előfordulásának emelkedése egyenesen arányos a közösségi média térhódításával. Ez nem csupán a viccekben oly’ gyakran idézett „brit tudósok kimutatták”-szerű jelenség, hanem élő, jelenleg már nagyon is aktuálissá vált probléma.
A felelős használat azonban akár pozitív egészségügyi hatásokkal is járhat. Az alkalmanként szorongáshoz, depresszióhoz vezető kóros telefonnézegetést terápiával is le lehet gyűrni. A pszichológusok abban reménykednek, hogy magát a technológiát is ki lehet úgy aknázni, hogy ha már mentális problémákat okoz, akkor segíteni is tudjon rajtuk.
(Kép eredetije: https://photodune.net/item/cool-application-curious-girl-using-smartphone-on-light-background/24665895)
Kriptovaluták
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Kriptovaluták: Bitcoin és társai
A kriptovaluta olyan digitális eszköz, amely csereeszközként, de akár kvázi elektronikus pénzként szolgál. Kriptográfiát, azaz titkosítást használ az egyes tranzakciók biztonsága érdekében. A legfontosabb tulajdonságai (összehasonlítva a hagyományos pénzzel):
Kriptovaluták (pl.: BitCoin vagy Ethereum) |
Hagyományos pénz (pl.: Forint vagy Euro) |
|
Irányító/felügyelő |
Nyílt forráskódú szoftverek hálózata |
A pénzt kibocsájtó állam jegybankja |
Hogyan tartja értékét? |
A kereslet/kínálat alapján |
Tőzsdei árfolyamok, illetve a nemzeti valutában vetett bizalom alapján |
Háttér biztosítása |
Számítógépek hálózata, Bármi beléphet, ha van internetes hozzáférése |
Bankok/kormányok, esetleg speciális szervezetek. |
Fizikai megvalósulása |
nincs |
érme, papírpénz |
Vásárlóerő |
Van, de csak ott, ahol elfogadják. |
Van, az illető országban, ahol hivatalos fizetőeszköz. |
Atombombák
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Atombombák
Az emberiség történetének évezredei alatt számtalan fegyvert fejlesztettek ki, de kegyetlenségével, brutalitásával és hatékonyságával mind közül kiemelkednek az atombombák. Pontosabb megfogalmazás szerint az atombombák több fajtáját egybefoglalóan nukleáris bombáknak hívjuk. Jelen cikk ezt a tömegpusztító fegyverfajtát mutatja be. (Kép eredetije: https://www.flickr.com/photos/sdasmarchives/)
Minden nukleáris bomba működésének alapja például egyfajta láncreakció, melyben nehezebb atomok hasadnak több részre. A természetben megtalálható nehezebb atomok egy része képes spontán bomlásra, melynek következtében alfa, béta vagy gamma-részecskék keletkeznek. Ezt hívjuk természetes radioaktivitásnak. (Lásd: https://tferi.hu/termeszetes-radioaktivitas) Ám az atombombák egy teljesen más műfajt alkotnak, mivel itt a nehéz atomok kisebb részekre hasadnak, mialatt igen sok energia szabadul fel. A maghasadás egyik lehetséges példája az, hogy egy "kósza" neutron megfelelő (nem túl lassú és nem túl gyors) sebességgel beleütközik egy stabil 235-ös urán atommagba, amely ideiglenesen ezt felveszi (így 236-os uránná válik), de mivel ez a mag instabil, ezért gyorsan két részre hasad: 92-es kriptonra és 141-es báriumra, valamint 3 db neutronra.
Programozási nyelvek generációi
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Programozási nyelvek generációi
A programozási nyelvek folyamatosan fejlődésen estek át és most is eszeveszett iramban fejlődnek. Ez az írás megpróbál pár alapvető fogalmat és korszakot tisztázni, de nem célja a teljesség. A leírásban látható, hogy nem egyértelműek a határok. Egyes nyelvek besorolásánál több korszak is szóba jöhet.
Nulladik generáció
Idő: kb. 1943-1950. Ez nem hivatalos elnevezés. Gyakorlatilag az egyedi, gépközeli nyelvekről van szó a legelső számítógépekben (pl.: ENIAC, EDVAC). A kód számok sorozata; általában egy szám egy utasítás. Relatíve sok utasítás. Nincs változónév, sem eljárásnév, sem ciklus. Minden egyes memóriacímre hivatkozás számkóddal történik.
- Példa: 0B0A 0C0E 0D00.
Főbb problémák: a számkódokat a memóriába kell juttatni, de ha másik memória-területre tesszük, az komoly gondot okozhat. A gépi kód erősen gép- (vagy CPU-) függő. Nagyon nehézkes a programírás, amely igen kevesek kiváltsága (volt).
Előnyök: hatékony programkód esetén maximális futási sebesség – minimális memória-felhasználás mellett. A CPU és az egyéb hardware-elemek hatékonyságának maximális kihasználása.
Példák:
- gépi kód
- a Neumann-féle assembly nyelv tervezete.
- Plankantül nyelv (tervezete), a berlini Konrad Züse által megépített Z1-számítógépen.
Első generáció (1GL)
Idő: kb. 1950-1958. A programkódok megjelenése. Elemi típusok megszületése (egész, valós, logikai, karakter, tömb, rekord). Alapvető utasítások kialakulása (elágazás, ciklus, értékadás, eljárás). Hozzájuk tartozó elmélet: assemblerek, kódgenerálás, makroprocesszor, hatékonyság.
Példa:
MOV CX,ADAT
MOV DS,CX
XOR BH,BX
ADD AX,BX
SUB AL,2
Jellemzőik: igen gyors, gépközeli nyelvek, elég bonyolult kódszintű programozás. Az utasítások már egyszerűsített angol szavak, így sokkal könnyebb megjegyezni az utasításokat. Már nem annyira gépfüggő, de még mindig erősen hardware-közeli. Nehézkes a programozása, bár nagyon gyors alkalmazások készíthetők vele.
A Naprendszer elemei: Merkúr
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: A Naprendszer elemei – Merkúr
A Merkúr bolygót már az ókortól ismerték, mint a Napunkhoz legközelebbi bolygót. Ez a négy belső kőbolygó legkisebbje.
(Képen: a négy kőbolygó méretarányos képe; Kép eredetije: https://steemitimages.com/0x0/https://k32.kn3.net/taringa/1/2/8/2/0/6/4/seba123neo/CDF.jpg?1922)
A szikár adatok: