A Naprendszer elemei: Föld
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Naprendszer elemei – Föld
Megjegyzés: Jól ismert adatok, illetve a földrajzi ismereteink miatt csak kevés adat szerepel jelen cikkben.
A Föld a Naptól számítva negyedik kőbolygó, a három nővér középső tagja (Vénusz, Föld, Mars).
(Képen: Vénusz, Föld és Mars. Kép eredetije: https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/2007/11/Venus_Earth_and_Mars)
Hatalmas méretű az égi kísérője, a Hold. Az anyabolygóhoz képest ez a Naprendszer egyik legnagyobbja.
(Képen: A Föld nyugati félgömbjének képe. Kép eredetije: https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/1-bluemarble_west.jpg)
Google Drive
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Google Drive használata kezdőknek
Sokan panaszkodnak, hogy nincs hol tárolniuk a digitalizált fotóikat, képeiket, illetve dokumentumaikat. Sajnos saját tapasztalatból tudom, hogy bármekkora pendrive előbb-utóbb kicsi lesz, így más megoldás felé kell nyitni. Első ötletként felmerül a külső HDD. Méretben 1-2 TB már egészen jó áron kapható, de sajnos fizikailag elég nagy a mérete és kényelmetlen hurcolászni, ráadásul sokszor feleslegesen nehezíti a táskánkat. Így jön képbe előbb-utóbb a felhő alapú tárhely. (jobb oldali kép eredetije: https://scouttg.com/blog/articles/what-is-cloud-computing/)
Mi is ennek a lényege röviden? Valahol az internet bugyraiban létezik egy számítógép, ami tárolja a felhasználó fájljait. Általában ingyen adnak egy véges tárhelyet, amit alaposan ki lehet bővíteni egy csekély havidíjért. A szolgáltatás lényege, hogy teljesen felesleges tudni, hogy fizikailag hol van ez a tároló számítógép és konkrétan hogyan kerülnek oda az anyagaink, csak használni lehet, mint egy újabb meghajtót. A felhő alapú szolgáltatásnak egyik legegyszerűbb megvalósítása a Google Drive.
2021. januári állapot szerint ezt bárki igénybe veheti ingyen. Az automatikusan adott tárhely: 15 GB, ami elég nagy, hacsak nem akarunk sok videót vagy filmet tárolni. Az egyetlen kérés, hogy a felhasználó rendelkezzen (az amúgy ingyenes) GMail-es levélcímmel.
A videókártyák evolúciója 3. rész
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: A videókártyák evolúciója 3. rész (2000-2006)
3. fejezet: A 3dfx háttérbe szorulása
Az ezredfordulón a grafikus kártyák piacán további átrendeződés történt. A professzionális piacot az iXMICRO uralta, míg a NEC és a HP utolsó két terméke a TE5 és a VISUALIZE FX10 volt. Az Evans & Sutherland is túladott a RealVision cégen, mivel innentől a teljes kupolák, például a planetáriumok piacára összpontosított. A fogyasztói grafikus kártyák piacán az ATI felvásárolta az ArtX Inc.-t 2000.februárjában mintegy 400 millió dollárért. Az ArtX fejlesztette ki Delfin Projekt néven (becenevén: Flipper) a Nintendo GameCube GPU-ját, így jól illeszkedett az ATI termékpalettájához. Szintén februárban szerezte meg az ATI a GigaPixelt 186 millió dollár körüli árért főként a cég csempe-alapú renderelő technológiájáért. Eközben az S3 és az Nvidia szabadalmaikat egyeztetve egy hét éves együttműködési szerződést írtak alá.
(Képen: ATI GameCube GPU; kép eredetije: http://www.techpowerup.com/gpudb/images/1918.jpg )
Júliusban bemutatkozott a régen várt Voodoo 5 5500-as kártya, de a később bemutatott GeForce 256 DDR kártya kiütötte riválisát a nagy felbontású kártyák piacán. A 3dfx gyengeségei mellett viszont erőssége volt a teljes képernyős élsimításos módszer. A Voodoo 5 bevezette a T-buffer technológiát, mint az átalakulás és megvilágítás alternatívája; így néhány renderelt képet illesztett össze eggyé. Bár az így készített kép kissé homályos volt, de a mozgás közbeni animáció eléggé kisimította a végső látványt. A 3dfx új eljárása számos mai képminőség fejlesztési eljárás előfutára lett, például a lágy árnyékok és tükröződések, valamint a mélységélesség összemosódása.
A 3dfx hattyúdala, a Voodoo4 4500-as számos késedelem után október 19-én érkezett, viszont a 4200-as és a 4800-as már soha nem érkezett meg. A kártyát eredetileg tavaszra tervezték az Nvidia TNT 2-es riválisának, de végül a jelképnek számító GeForce 256 DDR ellen lépett a ringbe, valamint a szintén igen jó GeForce 256 GTS, illetve az ATI Radeon DDR ellen. November 14-én a 3dfx bejelentette, hogy megszünteti a saját márkás grafikus kártyáinak gyártását, mivel már diszkont áron is alig keltek el. Ráadásul elterjedt az a hír is, hogy a közelgő Pentium IV-es alaplap sorozata már nem fogja támogatni a 3.3 V-os AGP-t, ami a Voodoo 5-höz lett volna szükséges.
A lélekharang végső löketét egy hónappal később az adta, hogy az Nvidia megvásárolta a 3dfx informatikai portfólióját 70 millió dollárért és 1 millió törzsrészvényért. A 3dfx tervezőgárdájának egy része beállt az Nvidiához dolgozni, ám egyesek az ő kései bosszújuknak tulajdonítják az igen gyengén teljesítő NV30-as grafikus chip által meghajtott FX5700-as és FX5800-as kártyák késését.
4. fejezet: Nvidia-ATI küzdelem kezdete
Atommodellek
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Atommodellek
Bevezetés
Az általunk ismert világ anyagi részekből áll. Ha kicsit jobban megközelítjük az egyes anyagi részecskéket, akkor már molekulákra bomlanak. Egyik ilyen legegyszerűbb molekula a víz, melynek ismert képlete (H2O) is: ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy két rész hidrogénből és egy rész oxigénből áll. (Kép eredetije: http://commons.wikimedia.org/) Ezzel már el is jutottunk a molekulák összetevőihez: az egyes atomokhoz. Maga az atom szó a görög filozófiában a tovább nem bontható, elemi részt jelenti. (értsd: atomosz görög szó: oszthatatlan).
A mai tudományunkkal ezt az atomot már tudjuk használni, hiszen miközben ezen sorokat írom, én is elektromos áramot használok, melynek jelentős része a paksi atomerőműből származik.
A videókártyák evolúciója 2. rész
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: A videókártyák evolúciója 2. rész (1995-1999)
2. fejezet: A 3dfx Voodoo – a játékmester
(Képen: 3Dfx Voodoo 1 PCI 4MB HQ; Kép eredetije: http://www.vgamuseum.info/index.php/component/content/article/556-3dfx-voodoo-1 )
Az 1996.novemberében piacra dobott 3dfx Voodoo grafikus kártya nem csupán egy 3D-s megjelenítésért felelős VGA-kábeles átmenetű kártya volt csupán, hanem egy külön 2D-s Voodoo-kártyát is tartalmazott, ami aztán közvetlenül csatlakozott a kijelzőhöz. Ez a kártya egyik napról a másikra forradalmasította a személyi számítógépes grafikát és gyakorlatilag elavulttá tette az összes többi, még 2D-s technológiát. Becslések szerint az S3 cég a 3D-s piac kb. 50%-át uralta 1996-ban. Ez azonban a 3dfx Voodoo megjelenésével alaposan megváltozott, mivel a megjelenése után, a fénykorában, az új jövevény a 3D-s gyorsítók piacának 80-85%-át uralta. Vetélytársai: Diamond Multimedia’s Monster 3D, Colormaster’s Voodoo Mania, Canopus Pure3D, Quantum3D, Miro Hiscore, Skywell (Magic3D), valamint a 2theMAX Fantasy FX Power 3D.
Nagyjából akkoriban a VideoLogic kifejlesztett egy csempe-alapú késleltetett renderelési technológiát (tile based deferred rendering technology = TBDR), amely szükségtelenné tette a tényleges térbeli látványért felelős nagyméretű Z-bufferelést, ami mellesleg a legnagyobb számítási igényű volt. Így csupán a látható textúrák, árnyékolást és világítást kellett számításba venni. Ezen folyamat téglalap alakú csempékkel számolt, melyben minden egyes lap saját sokszögeket renderelt és a számítást a kimenetre küldte ki. Ez a sokszöges számítási módszer csak a szükséges képpontok kiszámítását követelte, mivel sokszor a sokszögek sarkai levágták. Így csak a legalapvetőbb számításokra volt szükség és ez az akkori kis teljesítményű CPU-k esetén óriási könnyebbséget jelentett.
A chip és kártya első két sorozatát az NEC gyártotta, míg a harmadik (Kyro) sorozatot már az ST Micro. A legelső kártyák kizárólag a Compaq Presario PC-kben voltak – Midas 3-nak elnevezve, mivel a Midas 1 és 2 a rendszer prototípusai voltak.
Táblázatkezelés alapjai
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: A táblázatkezelés alapjai – 1. rész
Manapság a számítógépes munkát nem lehet elképzelni alapvető irodai ismeretek nélkül, azaz szövegszerkesztő, táblázatkezelő és prezentáció-készítő használata nélkül. A legtöbb irodai munkahelyen e három program alapvető ismerete immár foglalkoztatási követelmény.
E cikkben szeretném bevezetni az érdeklődőket a táblázatkezelés alapjaiba. Az általam használt program a Microsoft 365-ös csomagban található Excel 2020.decemberi verziója, de ez alapján elég jól meg lehet érteni az egyéb verziókat, illetve az alternatív megoldásokat is, pl.: LibreOffice Calc vagy Google Táblázatok.
A cikksorozat első részében az alapvető kezelési technikákat mutatom be egy igen egyszerű példa alapján. A további részekben már jön a részletesebb bemutatása a programnak. A cikkben szereplő képek a saját tulajdonomban lévő gépről valók, így azokra külön-külön nem írtam forrást.
A cikk 1. részéért kattintson IDE! (PDF dokumentum)
A cikk 2. részéért kattintson IDE! (PDF dokumentum)
CSS Bootstrap 2. rész
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
CSS Bootstrap 2. rész
29.1. fejezet: Bootstrap táblázatok (Tables)
A Bootstrap táblázat alapvetően egy megfelelő helyhagyással és vízszintes elválasztó vonalakkal rendelkezik.
Az egyszerű .table osztály így név ki: (cssbootstrap12.html)
A használata is igen egyszerű:
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<title>Bootstrap egyszerű táblázat</title>
<meta charset="utf-8">
Szövegszerkesztési alapismeretek
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Szövegszerkesztési alapismeretek
Jelen írás célja, hogy az egyik, ha nem a legfontosabb irodai alkalmazástípusba betekintést nyújtson. Ha irodai programokról beszélünk, akkor általában a piacvezető Microsoft Office Word-jére szoktunk gondolni, de legalább akkora jelentőséggel bír az alternatívaként indult, de egyre népszerűbb LibreOffice Writer is, ami egy régebbi elnevezéstan szerint OpenOffice Writer. Egyéb hasonló célú programok: Scribus, AppleWorks, Corel WordPerfect Office, ThinkFree Cloud Office, Ashampoo Office, Google Docs,…
Mint látható, igen sok cég igyekszik ezen a téren piacra dobni minél jobb és nyereségtermelőbb terméket. A fentiek közül van fizetős (pl: MS Office, Corel WordPerfect Office), de sok ingyenes is akad (LibreOffice, ThinkFree Cloud Office, Google Docs). Ráadásul az ingyenes termékek nem feltétlenül rosszabbak, mint a fizetősök!
A cikkem jelen verziójában a Word365-ös verziójával foglalkozom. Az összes kép és ábra a saját gépemen installált MS 365-ös csomagban lévő Wordből készült képernyőkép. Mivel a tárgyalt ismeretek egy nagy része elmélet, ezért a többi szövegszerkesztőben is nagy valószínűséggel megtalálhatóak az itt mutatott ismeretek, legfeljebb kicsit másképp.
A teljes cikk letöltésért kattintson ide!
AMD processzorok 2020. októberében
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: AMD CPU-k 2020 októberében
Jelenleg két nagy CPU-gyártó van jelen a PC-, illetve szerverpiacon: az Intel és az AMD. Sok hasonló termékük van, melyekből elég nehéz választani. Ez az írás megpróbál némi útmutatót nyújtani közöttük az alapvető szériák rövid bemutatásával – ezúttal az AMD lakossági processzoraiból szemezgetve.
AMD beépített processzorok
Ezek a CPU-k általában kis teljesítményűek és energiatakarékosak, de néha előfordulnak kivételek. A cég reklámja szerint ezek a beágyazott CPU-k lehetővé teszik a tervező számára a csodás vizuális élmény létrehozását igen kicsi eszközökön is. Négy széria létezik jelenleg: EPYC, Ryzen, beépített R- és G-sorozat.
A G-sorozat jellemzője az igen alacsony fogyasztás, az alacsony rendszerköltségek, valamint az innovatív, igen apró méretű kivitelezés. Meglepetés, hogy már ez a széria is támogatja a két képernyős megjelenítést és a 4K-s videó-gyorsítást SoC-rendszerrel (System on a Chip = kb. rendszer a chipen). A 3. generációs G-sorozatú processzorok a hagyományos mag mellett tartalmaznak egy jó grafikus magot is, így a felhasznált eszközökben feleslegessé válik az önálló grafikus kártya alkalmazása. Felhasználásuk elsősorban ipari céleszközökben jellemző.