Tamás Ferenc: EGA monitorok
Az EGA monitort az IBM fejlesztette ki a CGA után, annak utódjaként. Megjelenése 1984 szeptemberében volt, rögtön az IBM PC/AT piacra dobása után. Az EGA alapvetően 16 színt tudott egyszerre megjeleníteni egy 64-es palettáról és a felbontása is nőtt elődjéhez képest, mégpedig 640x350 képpontra. Az eredeti EGA kártya 16 Kbyte ROM-ot is tartalmazott, a rendszerbéli alapvető BIOS kiterjesztéseként, beleértve az előd CGA-hoz hasonlóan egy Motorola MC8645-ös videócím generátor chip-et. (Képen: egy 1988-as gyártású EGA monitor – kép eredetije: http://bacsis-tuning.hu/ )
(Képen: 64 színes EGA színkészlet – kép eredetije: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/)
Az eredeti 640x350-es felbontáson mind a 16 színt meg lehetett jeleníteni egyedi RGB-kódok segítségével, mivel a teljes 64 színű paletta a teljes RGB-skálát tartalmazza, amit 2 bitnyi pirossal, 2 bitnyi zölddel és 2 bitnyi kékkel lehet ábrázolni. Az EGA visszafelé kompatibilis, tehát képes megjeleníteni a 640x200-as és a 320x200-as CGA grafikus képet is, viszont itt csak a megszokott 16 RGBI-szín áll rendelkezésre. Igazság szerint ez nem 100%-os kompatibilitás, de a megjelenítés megbízható és stabil. Az EGA képes továbbá emulálni a régi MDA monitort is – egy 640x350-es monokróm környezet segítségével. Az EGA jelentősége abban állt, hogy a felépítése számos későbbi VGA kártya alapja lett, mivel kifinomultan használja a 4 bites színsíkokat és maszkokat is.
A piacnak eleinte ára miatt nem tetszett az EGA, így megjelentettek szürke-árnyalatos, úgynevezett Mono EGA-t is.
Az eredeti EGA kártyák 8 bites IBM ISA-buszt használtak. Az alapkiépítésű IBM-féle EGA kártyában mindössze 64 Kbyte memória volt, ami mindössze 4 szín magas felbontású ábrázolására volt elegendő. Viszont a videókártya kínált 256 Kbyte-ra kibővítési lehetőséget, ami már a 16 színes üzemmódra elegendő volt. A később forgalmazott verziókban (és a klón-gyártók kártyáiban) már eleve beépítették a 256 Kbyte-ot. Érdekesség, hogy egyes gyártók, pl.: ATI Technologies és Paradise Boards, újabb grafikus módokat is elérhetővé tettek, így az ő kártyáikon megjelentek a 640x400-as, 640x480-as és a 720x540-es grafikai felbontások is. További lehetőségként megjelent az automatikus monitor-észlelés, viszont a monitorok még mindig hatalmas méretű (és sokszor komoly súlyú) CRT-k voltak!
(Képen: EGA kártya - kép eredetije:
http://www.recycledgoods.com/product_images/e/858/s_p_8636_1__49846_zoom.jpg )
Színkészlet
Az EGA monitorok alapértelmezett 16-os színskálája | ||
---|---|---|
Szín | rgbRGB | Tizedes érték |
0 – black (#000000) - fehér | 000000 | 0 |
1 – blue (#0000AA) - kék | 000001 | 1 |
2 – green (#00AA00) - zöld | 000010 | 2 |
3 – cyan (#00AAAA) - cián | 000011 | 3 |
4 – red (#AA0000) - vörös | 000100 | 4 |
5 – magenta (#AA00AA) - lila | 000101 | 5 |
6 – brown (#AA5500) - barna | 010100 | 20 |
7 – white / light gray (#AAAAAA) - fehér/világosszürke | 000111 | 7 |
8 – dark gray / bright black (#555555) - sötétszürke | 111000 | 56 |
9 – bright blue (#5555FF) - világoskék | 111001 | 57 |
10 – bright green (#55FF55) - világoszöld | 111010 | 58 |
11 – bright cyan (#55FFFF) - világoscián | 111011 | 59 |
12 – bright red (#FF5555) - világospiros | 111100 | 60 |
13 – bright magenta (#FF55FF) - világoslila | 111101 | 61 |
14 – bright yellow (#FFFF55) - fényes sárga | 111110 | 62 |
15 – bright white (#FFFFFF) - fényes fehér | 111111 | 63 |
Maga az EGA szabvány elavulttá lett az IBM VGA 1987 áprilisi bevezetése után!
A kor egyik jellegzetes játéka volt a Civilisation legelső, még DOS alatti kiadása.
Videó a használatáról:
Felhasznált irodalom: