Tamás Ferenc: Weblapkészítés HTML alapokon – 12. rész

HTML5 2. rész: Canvas grafika

 

26.1. fejezet: HTML5 Canvas bevezetés

A <canvas> elem segítségével lehet grafikai elemeket használni a weblapokon. Például a következő 4 kis téglalap is ezt jelképezi:

Canvas minta

Maga a <canvas> elem grafikai elemek menet közbeni tervezésére használható – JavaScript segítségével. A <canvas> tag csupán egy nagyobb tartály, amiben JavaScript segítésével lehet grafikai elemeket illeszteni. A <canvas> számos eljárást nyújt útvonalak, dobozok, körök, szövegek és egyéb grafikai elemek kivitelezésére.

A nagyon régi böngészők nem támogatják még ezt az eljárást, de a mostaniak kivétel nélkül már megjelenítik.

Elsőként lássunk egy egyszerű példát: jelenítsünk meg egy sima téglalapot a HTML lapon!

<canvas id="myCanvas" width="200" height="100"></canvas>

Futtatáskor észrevehetjük, hogy semmi se jelenik meg. Magának a <canvas> elemnek nincsen sem határoló vastagsága, sem határoló színe. A láthatóságért inkább használjuk a következő kódot: (htmlpelda60.html)

<html>

 <canvas id="myCanvas" width="200" height="100" style="border:1px solid #000000;"></canvas>

</html>

És az eredmény:

Canvas téglalap

Paraméterek magyarázata:

- id: mindenképpen szükséges, mivel a majdan beépülő script használja hivatkozásnak.

- width: szélesség

- height: magasság

- style: vonal jellemzői (1 képpont vastag, sima vonal, fekete színben)

Felmerülhet kérdésként, hogy miért célszerű használni a <canvas> elemet a jól megszokott képek (pl.: JPG) helyett. Nos, a legegyszerűbb válasz erre: a méret! Ugyanis a fenti kis kód 108 bájt, míg a téglalap JPG-ben mentve (70%-os tömörítéssel is) 1352 bájt. Bonyolultabb grafikai elemeknél a méret-változtatás sokkal látványosabb.

 

Következő mintaként húzzunk egy sima vonalat (a téglalapunkba)!

Canvas vonal

És ennek a forráskódja a következő: (htmlpelda61.html)

<!DOCTYPE html>

<html>

<body>

<canvas id="myCanvas" width="200" height="100" style="border:1px solid #d3d3d3;">

</canvas>

<script>

var c = document.getElementById("myCanvas");

var ctx = c.getContext("2d");

ctx.moveTo(0,0);

ctx.lineTo(200,100);

ctx.stroke();

</script>

</body>

</html>

Némi magyarázat a rajzhoz:

- Mindenképpen létre kell hozni a folyamat azonosítóját (id), mert ezt lehet használni hivatkozásként.

- Magában a <script> elemben elsőként egy c változót hozunk létre, így példányosítjuk a folyamatot: var c = document.getElementById("myCanvas");

- Ennek egy paramétereként 2D-s rajzot hozunk létre: var ctx = c.getContext("2d");

- Utána jöhet ennek a változónak a mozgatása. Elsőként simán mozgassuk a <cavas> elem által létrehozott felső sarokba: ctx.moveTo(0,0);

- Most húzzunk egy vonalat a jobb alsó sarokba: ctx.lineTo(200,100);

- Végül fejezzük be a rajzolást: ctx.stroke();

Most már készen van az egyenes vonalunk!

 

A koordináták tekintetében érdemes a következő rajzot tanulmányozni:

canvas koordináták

Ne feledjük: először a vízszintes (x) koordináta jön, majd csak utána a függőleges (y).

A rajz forráskódja (ötletadóként, magyarázat nélkül): (htmlpelda63.html)

<!DOCTYPE html>

<html>

<body>

<canvas id="myCanvas" width="200" height="200" style="border:1px solid #d3d3d3;">

</canvas>

<script>

var c = document.getElementById("myCanvas");

var ctx = c.getContext("2d");

ctx.moveTo(10,10);

ctx.lineTo(200,10);

ctx.lineTo(190,0);

ctx.moveTo(200,10);

ctx.lineTo(190,20);

 

ctx.moveTo(10,10);

ctx.lineTo(10,200);

ctx.lineTo(0,190);

ctx.moveTo(10,200);

ctx.lineTo(20,190);

 

ctx.font = "15px Arial";

ctx.fillText("x",180,25);

ctx.fillText("y",20,180);

ctx.stroke();

</script>

</body>

</html>