Tamás Ferenc: Új szereplő a mobiltelefóniában

A hazai mobiltelefonálás korszaka 1989-ben indult a Westel Rádiótelefon Kft.-vel (06-60), amit 1994-ben követett a jogutód Westel (06-30), illetve a Pannon GSM (06-20). Kettejük viaskodását 1999-ben alaposan felkavarta új belépőként a Vodafone (06-70), majd sorra kialakultak a jelenlegi elnevezések:
-    2004: Westel helyett T-Com.
-    2010: Pannon GSM helyett Telenor.

A három cég erőteljes csapásokkal pár év alatt telítette a mobilos hangszolgáltatás piacát és gyakorlatilag egymástól csábították el az ügyfeleket jobb készülékekkel, illetve kedvezőbb tarifacsomagokkal. Pár éve hazánkban is megjelentek a korlátlan telefonálást nyújtó csomagok, amik jelenleg még elég borsos áron hozzáférhetők. 2017.jún.15-től az EU-n belül megszűntek a roaming-díjak, ami után lényegesen olcsóbbá vált a telefonálás.
A három cég már évek óta szolgáltat adatcsomagokat is, de még várat magára a jó sávszélességű és olcsó mobilinternet.

Ezt a viszonylag csendes állóvizet zavarta meg a 2019.máj.27-én erőteljes piacra lépésével az eddig vezetékes telefont, internetet és kábeltelevíziót szolgáltató Digi Kft. Önálló szolgáltatóként erőteljes csapásokkal szeretne minél több ügyfelet bevonzani és ehhez a 2019-es tesztidőszakban havidíj nélküli mobiltelefonálást kínál: saját hálózatán belül ingyen, máshová 5 Ft/perc. Ha valaki már Digi előfizető, akkor igényelhet max. 3 SIM-kártyát, amelyen a telefonszám mellé 50 GB (!) ingyenes internetezésre is van lehetőség (kártyánként) – 2019.dec.31-ig. Hűségidő nincs – a szolgáltatás azonnal lemondható.

Ami gond: a cégnek jelenleg elég kevés a szolgáltatási területe, ahol ki van építve a saját hálózata, de a nagyobb városokban már működik. Mivel sokaknak van két SIM-kártyás okostelefonjuk, így nekik ideális ez a lehetőség.

További technológiai adat: a hangtovábbításhoz az egyszerű 2G-s hálózatot használják (így biztosítják a régebbi telefonokkal való kompatibilitást), viszont az adatátvitel már 4G-n történik. Két új szolgáltatás is azonnal használható, ha a telefon már tudja:
-    VoLTE (4G/LTE alapú hangátvitel): Ez szinte azonnali híváskapcsolást és kiemelkedő hangminőséget biztosít.
-    VoWIFI (WiFi alapú hangátvitel): Egy plusz minőséget hoz azon ügyfeleknek, akik a DIGI optikai hálózatán biztosított internet szolgáltatásokat veszik igénybe, de elérhető minden más, nem korlátozott WiFi hálózatban is.

A szolgáltató elismeri a hiányosságait és ezt az évet tesztidőszaknak szánja. Minden mást majd később fognak kihirdetni.

Saját részemről én már a kezdetek óta egy másik szolgáltató ügyfele vagyok és kíváncsian várom, hogy a „három nagy” miként reagál az új kihívóra. Nagyon remélem, hogy árcsökkentéssel és a szolgáltatások javításával próbálkoznak!