Uther fényénél e-könyv
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Kedvenc novelláim c. kötetÚj hang c. verses-novellás könyv
Versek, költemények, rímek e-könyv
Visual C# könyv
Érettségi mintatételek informatikából
Többek kérésére megjelent E-könyv formátumban!
Letölthető a Google Play áruházból a következő linken:
Freemium
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Szoftverjogok: a Freemium modell
A klasszikus értelemben vett legfőbb szoftverjogok a következők:
- fizetős szoftver (pl.: Windows, MS Office, Corel, PhotoShop)
- shareware (pl.: NOD32, Total Commander)
- freeware (pl.: IrfanView, GIMP)
- open source (pl.: több Linux, Chromium, OpenOffice, MySQL)
Mindegyiknek megvan a maga hibája. A fizetős, vagy prémium szoftvereknél elsősorban az ár, ami sokszor igen durva! Ha valaki jogosítva szeretné használni mondjuk üzleti célra a grafikai szoftvercsomagokat, akkor igen mélyen a zsebébe kell nyúlnia, viszont ezért korrekt és jól kifejlesztett környezetet kap és az esetek többségében ehhez nem kevés garancia, valamint verziókövetés és rendszeres ingyenes javítócsomag is jár. Mondjuk a „jól kifejlesztett” szókapcsolatnak a Windows javításokban észlelt hiányosságok sokszor ellentmondanak. Az ilyen szoftvereket éppen az igen borsos áruk miatt előszeretettel hamisítják, illetve illegális letöltésük sem lehetetlen. A gyártók különféle konstrukciókkal igyekeznek vonzóvá tenni terméküket, pl. új gépre való olcsóbb (OEM-)ár, nagy mennyiségben vett termék esetén csoportos kedvezmény, illetve diák-/pedagógus-kedvezmény. Ez utóbbi pl. hazánkban az MS Office termékek ingyenességét jelenti.
A shareware termékek legtöbbje valamilyen (funkcióbeli) korlátozással kapható, tehát vagy nem minden funkció elérhető, vagy csak korlátozottan használható a termék. Az ilyen korlátozások némi pénzzel feloldhatók, de persze ehhez is rengeteg típusú törés, illetve illegális megoldás létezik.
Csillagok élete
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Csillagok élete és halála
„Valaha réges-régen egy messzi-messzi galaxisban.”
George Lucas: Csillagok háborúja
Mint minden tisztességes mese, ez is így kezdődik. Valaha volt egy Ősrobbanás (Big Bang), melyben minden anyag keletkezett. Ekkor jöttek létre a protogalaxisok (magyarul: elő-galaxisok), melyek akkoriban még csak kicsi anyagcsomók voltak – döntő részben hidrogénből és némi kis héliumból álltak. Ezek álltak össze szép lassan – alig pár milliárd év alatt – galaxisokká és itt egy pillanatra álljunk meg!
A protogalaxisok kezdetben hidrogén-hélium-elegyből álltak, mivel egyszerűen még nem keletkezett nagyobb rendszámú (azaz: bonyolultabb) anyag.
Képen: az Univerzum keletkezése
Kép eredetije: http://oz.plymouth.edu/~sci_ed/Turski/Courses/Earth_Science/Intro.html
Szoftverjogok
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Szoftverjogok
Sokan és sok mindent beszélnek a szoftverjogokról és az illegális szoftverek használatával járó kellemetlenségekről. Úgy éreztem, hogy érdemes ezt a sok mindent rendbe tenni. Ez egy olyan összefoglaló, amely bár nem teljes, de a jelenlegi dzsungelben némi áttekintést nyújthat!
Talán kezdjük azzal, hogy valamikor a számítástechnika hajnalán senki sem törődött azzal, hogy kinek mi áll a tulajdonában, mivel a meglévő igen kevés számítógépre mindenki fejlesztett, amit tudott. Aztán ahogy gyarapodott a gépek száma és a cégek egyre több pénzt kezdtek beruházni a fejlesztésbe, úgy szerették volna ezt a pénzt megsokasodva viszontlátni. Eddig a pontig lényegében csak a hardware-gyártók láttak hasznot az informatikából, viszont innen már a szoftvergyártók is hasznot reméltek. Alig egy évtized múlva kiderült, hogy a szoftvergyártás nagyságrendileg több hasznot hozhat, mint a hardware-ipar.
Beviteli eszközök: joystick
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Beviteli eszközök: botkormány, gamepad és társai
A botkormány (eredeti angol néven: joystick) adatbeviteli eszköz, amelyet PC-ken főleg a játékoknál használnak, de sokkal jobb felvevőpiacot jelentenek a konzolgépek. Alkalmazási területe főleg a repülős-, illetve a 3D-s mászkálós játékok. A botkormányon általában 1-2 gomb van, ami többnyire vezérelhető. Ezzel lehet például tüzelni, fegyvert váltani vagy bármi más műveletet végrehajtani. A számítógépes (játék-) alkalmazásokon kívül joystick-ot használnak a daruk, teherautók, automata felderítő járművek, kerekesszékek, térfigyelő kamerák és még számtalan eszköz. Egyes mobiltelefonoknál is előfordulhat, mint navigációs segédeszköz. (Képen: Genius MetalStrike 3D Joystick; kép eredetije: http://www.mobilx.hu/gamer/jatekvezerlok/genius-metalstrike-3d-joystick.html)
A botkormány története:
A kéttengelyes botkormányt C.B.Mirick szabadalmaztatta az Egyesült Államok Tengerészeti Kutató Laboratóriumában még 1926-ban. A labor tervei szerint az eszköz kifejezetten alkalmas volt az egyre gyorsabban fejlődő hadi- és polgári repülés céljaira, de főleg a pilóta nélküli robotrepülőgépeknél látták a fő alkalmazási területet. A náci Német Birodalom is kifejlesztett egy botkormányt 1944 körül elsősorban a német bombázók és a rakétarendszer számára. Ez a fejlesztés Peenemündében készült a német rakétaprogram keretében a V-2-es rakéták és a legelső föld-levegő rakéták mellett.
A II. világháború után főleg a rádió-távirányításos modellrepülősök használták a botkormányt a repülőjük távvezérlésére, például a Phill Kraft cég által 1964-ben gyártott Kwik Fly rendszer. A későbbiekben megszűnt Kraft cég fontos botkormány-beszállítója lett a fontosabb számítástechnikai cégeknek. A botkormány legelső modellrepülőkön kívüli felhasználása 1963-ból az önálló motorral rendelkező Permobil kerekesszék lett. Ekkoriban a NASA is kísérletezett botkormány-szerű megoldásokkal az Apolló-program Holdra szállásai keretében, pl.: Holdkomp, leszálló egység, holdjáró, stb.
Körpanorámák
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Körpanorámák - rengeteg példával
Be kell vallanom, hogy szeretek sokfelé kirándulni. Mivel én is az eléggé bezárt szocializmusban nőttem fel, így nagyon szeretem a szebbnél szebb és gyakran külföldön található helyeket. Több világvárosba is sikerült eljutnom, de mindig is kíváncsi voltam a szebbnél szebb helyekre. Persze, ismerjük meg hazánk szépségeit is, de nagyon jól esik külföldre is menni! Tény, hogy ennek pénztárcám kicsit kevésbé örül. :-(
Ráadásul nagyon szeretem a kilátókat, ahonnan körpanorámás képek tárulnak elém. Ez egy régebbi gyűjtésem, de a 2020. tavaszi nagy karantén miatt most újra rendeztem a gyűjteményt
Lássuk, hogy mi is kell egy körpanorámás fotó elkészítéséhez!
Először is egy megfelelően jó fényképezőgép. Az átlagos tudású mobilok sajnos nem elég részletgazdagok...
Az összeállításhoz aztán szükség van vagy a fényképezőbe beépített alkalmazáshoz, vagy egy célprogramra. Ilyen például a nyílt forráskódú, tehát teljesen ingyenesen használható Hugin. (URL: http://hugin.sourceforge.net/) Tud magyarul is és ha elég részletgazdagok a képek, akkor simán összerakja a körpanorámát.
Ha csak amatőr módon, kézzel akarjuk elkészíteni az alkotást, akkor nem lesz pontos az alsó-felső szegélyünk. Ezt a Hugin alapértelmezésben nem küszöböli ki, de azért némi ügyességgel (meg esetleg egy kis Photoshop-pal) megoldható...Beviteli eszközök: szkenner
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Beviteli eszközök: szkenner
A két hagyományos adatbeviteli eszköz után jöjjön egy aránylag új, a lapbeolvasó, közkeletű nevén a szkenner. (angolul: scanner). Az eszköz alapvetően képek, adatok, dokumentumok digitalizálására, számítógépbe való bevitelére szolgál. Alapvetően egy fénysugár leolvassa az eredeti (többnyire nyomtatott) dokumentumot, majd azt kiadja valamilyen formátumban, amit egy másik program átvesz további feldolgozásra. Ha a cél valamilyen digitális szöveg létrehozása, akkor célszerű OCR programot használni (OCR = Optical Character Recognition = optikai karakterfelismerő) Példa:
Kézzel írt vagy gépelt szöveg |
- > |
JPG kép | - > OCR program feldolgozás |
Szövegszerkesztő |
Történelmi háttér
A legelső képolvasók a faxok elődjének tekintett pantelegráfokban tűntek fel. (feltaláló: Giovanni Caselli, 1860-as évek) Ez még elektromágnesek által vezetett szinkronizált ingák segítségével távolított rajzokat. Képes volt max. 15x10 cm-es kézírás, rajz, ábra vagy rajz továbbítására. (Bal oldali kép eredetije: http://www.ece.rice.edu/~jdw/images/pantel_1.jpg)
Édouard Belin 1913-ból származó belinográfja egy fotocella segítségével olvasta be a képi adatokat, amelyeket aztán az akkor már széles körben elterjedt telefonvonalakon továbbított (AT&T vállalat, USA). Európában hasonló szolgáltatást nyújtott a Belino. Ezt főleg hírügynökségek használták az 1920-as évektől a faxok elterjedéséig. Lényege egy forgó dobon működő fénydetektor, amely szabványos telefonvonalakon küldi el a beolvasott jeleket egy másik helyen lévő szinkronban író berendezésnek. Az eredetileg csak fekete-fehér képek elküldésére alkalmas készüléket később továbbfejlesztették a 3 szín (RGB) egymás utáni elküldésével, így már színes képeket is képes volt a készülék továbbítani, de ez az akkori technológia miatt igen borsos árú volt. A lenti képen egy 1930-as BEP2V készülék látható.
Visual C Sharp 2. kiadás
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tisztelt Érdeklődő Olvasók!
Köszönöm az informatikai könyveim iránti bizalmat!
Nemrégen jelezte kiadóm az ISZE, hogy a Visual C# alapismeretek felhasználói szemmel c. könyvem szinte teljesen elfogyott és ideje egy új kiadáson dolgozni.
Nos, ez immáron megjelent. Köszönet érte a kiadónak és mindenekelőtt Önöknek, kedves Olvasók!
Még egyszer: köszönöm a sok biztatást és jó tanulást/tanítást kívánok mindenkinek!
Tamás Ferenc
Beviteli eszközök - egér
- Részletek
- Írta: TFeri.hu
Tamás Ferenc: Beviteli eszközök - egér
Az informatikai eszközök sorában az egyik legfontosabbak a felhasználó kéréseit, parancsait a számítógépnek továbbító egér, billentyűzet, szkenner, mikrofon és a többi apróság. Ezeket összefoglalóan beviteli, azaz input eszközöknek hívjuk.
Az egér (mouse) az egyik legegyszerűbb, legkedveltebb beviteli (input) eszköz. Feltalálója még 1969-ből Douglas Engelbart.